23.04.2013

Ciasto bardzo czekoladowe





To jest czekoladowo-czekoladowe  ciasto dla fanatyków czekolady. Jest ciężkie, syte, bardzo ...czekoladowe. Robiłam go już kilka razy. Zawsze służyło mi za szybki "tort" okolicznościowy. Wnętrze jest tak bogate, że nie wymaga dodatkowego przekładania. Na zewnątrz smaruję go i ozdabiam masą ganache. W sezonie można ozdobić truskawkami albo porzeczkami, Świeże owoce na czekoladzie prezentują się pięknie.

Z przepisu wychodzi bardzo duże ciasto. Receptura pochodzi z opakowania formy Wilton na dużego kapkejka. Nabyłam kiedyś takową, a teraz pozbyłam się jej z ulga. Należy je piec w 3 litrowej formie. Dla przykładu, tortownica o średnicy 21 cm ma pojemność 2 litry.
Tak więc, jak nie potrzebujemy tak dużej porcji, radzę piec z połowy lub 1/3 podanego przepisu.
Ja upiekłam z całości i z pozostałego ciasta upiekłam spód do tortu migdałowo-kajmakowego.





Ciasto bardzo czekoladowe

2 łyżeczki kawy rozpuszczalnej
pół szklanki wrzącej wody
pół szklanki niesłodzonego kakao

3 szklanki mąki
1 łyżeczka sody
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1/4 łyżeczki soli

300 g masła 
3 szklanki cukru
4 jajka
2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
1 szklanka kwaśnej śmietany

1 szklanka drobnej czekolady deserowej, kropelki lub posiekana

Nagrzać piekarnik do 165 stopni

W miseczce rozpuścić kawę we wrzątku, dodać kakao, wymieszać i pozostawić do ostygnięcia. Jak ostygnie, dodać śmietanę i wymieszać.

W misce zmieszać mąkę, sodę, proszek i sól.

Masło ubić z cukrem. Dodać po jednym jaja i dobrze ubić na puszysta masę. Dodać aromat.

Do masy maślanej dodać śmietanę z kakao i mąkę. Dodawać na przemian, stopniowo. Na końcu mąkę. Dobrze wymieszać. Dodać czekoladę.

Przełożyć do formy wysmarowanej masłem i posypanej mąką. Ciasto nie rośnie dużo, maksymalnie 3 cm.

Piec 70-80 minut. Sprawdzić patyczkiem.



 Ganache

250 ml śmietany 30%
300-350 g gorzkiej czekolady.

Śmietanę zagotować w rondelku. Odstawić z palnika. Dodać posiekaną czekoladę i po 1-2 minutach, gdy czekolada zmięknie wymieszać całość łyżką na gładka masę.

Do wypieków wykorzystuję belgijską czekoladę w pastylkach. Ostatnio przekonałam się, że nie należy przesadzać z wytrawnością czekolady. Zakupiłam partię czekolady 70% i niestety, nie rozpuszcza mi się ona na gładko ani w śmietanie, ani w mleku. Dopiero dodatek białej czekolady stabilizuje ganache. Z doświadczenia wiem, że najkorzystniej jest korzystać z czekolady 53%.






13 komentarzy:

  1. Świetnie wygląda :) musi być bardzo mocno czekoladowe i mega smaczne, w końcu wszystko z czekoladą jest rewelacyjne :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest najbardziej czekoladowe ze wszystkich, które jadłam :)

      Usuń
  2. Takie ciasta są moimi ulubionymi! Pyyycha!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zachęcam do pieczenia. Mozna je tez upiec w postaci małych babek albo kapkejków.

      Usuń
  3. Takie lubie!Chociaz, znajac mnie pewnie bym je czyms przelozyla :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba nie czekoladą. Podobaja mi sie wiśnie w takim czekoladowym towarzystwie.

      Usuń
  4. Bardzo czekoladowe i bardzo na mój smaczek :) I świetne zdjęcie, pomarańczowe tło fajnie podkreśla kolory.

    OdpowiedzUsuń
  5. Widzę, że kod zadziałał :)
    Cieszę się, że mogłam pomóc ;)

    Ps. Mega apetyczne słodkości!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trochę jeszcze marudzę, ale generalnie baaaardzo dziękuję :)

      Usuń
    2. Jak chcesz użyć mojej grafiki użyj *TEGO* kodu.

      Usuń
    3. Jesteś złotą rybką? ;)
      Dziekuje. Juz zmałpowałam :)

      Usuń
    4. hehe
      ja tylko niosę pomoc :D

      Usuń
  6. To ciasto jest przepiękne!
    I dla mnie,bo mega czekoladowe.
    Upiekę je sobie,na pewno!

    OdpowiedzUsuń